Vinter Depression på Skovbo Efterskole
Sommeren er ovre, og vi er kommet ind i efteråret.
Temperaturen styrtdykker ned fra 25 til 12 grader som sædvanligt. På Skovbo er
eleverne allerede begyndt at være mere trætte, sløve og flere og flere bliver
syge. Mange klager om morgenkulden. Måske kommer vinterdepressionen tidligt i
år?
Journalister fra SKOVBO NEWS har interviewet en lærer og en elev på Skovbo, om de kan fortælle om vinterdepression, hvordan de har oplevet det og hvordan man kan prøve på at holde energien oppe på Skovbo Efterskole. Der er blevet valgt at holde begge de interviewede personer anonyme som "A" (lærer) og "B" (elev).
Interviewer: Hvad tror du det er der gør at folk får vinterdepression?
A: Jeg tror mange læger de ville sige at det jo simpelthen er det naturlige i at der er mindre sollys og at vi er mindre udenfor, så det der med at der er masser af D-vitamin i solen og den gode friske luft er god for os, og så tror jeg også kulden gør noget. Jeg sagde i går til min familiegruppe, at jeg kan mærke at mit humør og mit overskud er lige i det øjeblik jeg får lange bukser på, så daler mit overskud. Jeg elsker at have shorts på. Jeg tror også, det er det med at man føler sig begrænset af, hvad man kan lave udenfor, der kan være med til at forsage det. Men altså jeg tror jo det er sådan fysiologisk, hvis man virkelig får vinterdepression, så er det jo noget med lyset.
Interviewer: Hvor mange år har du været lærer?
A: Det her er mit 8. år
Interviewer: hvor mange år ville du sige af de 8 år har folk være virkeligt ramt af vinterdepression?
A: Altså, jeg tror alle år i et eller andet omfang, og når man begynder at snakke om at det stater nu her omkring, ej, nok ikke endnu, men omkring oktober/november så er det også fordi man efterskolemæssigt har startet op, og har været i en opstartsfase, og så når man også ind i november hvor nu bliver det bare hverdag, altså nu har man lært at være på efterskole, så det bliver bare det normale. Så det det nye og spændende er væk, men til gengæld så er lyset også væk, og man kan ikke længere være ude, og det vådt, og det er koldt og så tror jeg lidt det er det, for alle pakker sig jo lidt ind og måske bliver lidt mere triste. Jeg syntes, at det er ikke kun det der sker når det er vinter/efterår. Der sker også en masse positivt jo.
Interviewer: Hvordan kan lærerne bidrage til at holde humøret og energien oppe for eleverne på Skovbo?
A: Jamen ved angementer tror jeg. Nu er vi jo altså i år skal vi jo have sådan en næsten månedlig familiegruppe fest. Starter i næste uge med cowboy fest ikke! Det jo sådan det kan man sige der er noget der kan ske ikke? Altså jeg tror virkelig som jeg har sagt jeg tror virkelig på at lyset spiller en stor rolle, så det der med at få så meget lys ind som muligt og det kan være på alle mulige måder med hele tiden tale lys og glæde, tale det op og sådan kan lærerne. Det er selvfølgelig en fordel hvis lærerne selv undgår at blive vinterdeprimeret, hvis man kan det ik. Så man ligesom kommer med en positiv gejst. Og så tror jeg det er mere at også nogen gange tvinge og fastholde elever i de gode rytmer, i de gode rutiner fx at komme ud og gå en morgentur. Jeg mener at det er det rigtige og at det er det der er sundt og godt for eleverne at holde fast ved det for at have sådan nogle holdepunkter tror jeg.
Interviewer: kan du også mærke det på lærerværelset det med at folk bliver vinterdeprimeret?
A: Jeg kan mærke det, ej, jeg kan mærke en periode med lidt mere træthed, men man kan jo så sige at når vinteren starter, tror jeg også altså helt bevidst nogen at de tiltag de gør som lærer, men det er jo ikke nye tiltag men man kan sige så kommer de der projektuger og brobygning der ligger der, og senere hen kommer der en hel december måned med julehygge, og så kommer der jo teaterkoncert efter jul, så skal vi ud at rejse, (nogen skal ud og rejse) og så kommer der i slutningen af den der vinterdepression kommer der en skitur for hele skolen. Der ligger egentlig en masse ting som man også kan glæde sig til henne i vinter. Så nej, jeg syntes ikke jeg oplever at der kommer en decideret vinterdepression på Skovbo, men det er klart at der er nogen der virker det nogle gange og glæder sig til at springe ud til forår.
Interviewer: Hvad syntes du elever kan gøre for at forhindre det?
A: Få sig nogle rigtig gode vaner og så fastholde dem, og lad vær med at blive dovne, men aktivt vælge hvad der giver værdi. Det der med at bare skulle putte sig inde på værelset og gå rundt i hættetrøjer og joggingtøj og ligne noget der er løgn bare for at gøre det fordi man giver efter for humøret, så skulle man aktivt sige at "jeg iværksætter den hygge der er forbundet med at gå i pyjamas og sidde med varm kakao, og det giver mig en værdi der giver mig en glæde", så skal man gøre det, ellers så skal man blive ved med det der giver en glæde og værdi. Jeg tror der er mange der oplever sommer og varmt, så kommer man automatisk ud og spiller beachvolley eller frisbee eller kommer ned og spiller lidt fodbold bag hallen eller et eller andet, og det er der mange det slet ikke får gjort over vinteren. Så hvis man har været vandt til at dyrke noget sport, burde mange gøre det selvom det er vinter. Brug hallen, brug det.
Interviewer: Syntes du selv eleverne er gode til at takle det eller har de brug for meget hjælp fra lærerne?
A: Det svinger meget der har været en tildens til at fravejret stiger hen over vinteren, men det kommer det ikke til i år. I år kan man ikke pjække på samme måde.
Interviewer: Hvad tror du det er der gør at folk får vinterdepression?
B: En blanding af at man får ikke så meget lyst til at gå udenfor, så det er meget hvor man bare holder sig indenfor, har det roligt og så fysisk så fordi der er mindre sollys. Der er næsten intet hvor man næsten ikke kommer udenfor og får ikke noget D-vitamin, og D-vitamin hvis der er for lidt kan man godt mangle dopamin som gør dig glad… (Latter)… Jeg har tænkt meget over det her! Det kan være det er nogen af grundende.
Interviewer: Har du oplevet vinterdepressionen i tidligere år, hvordan var det og hvornår kommer den?
B: Det har jeg virkelig. Jeg fik det ikke selv, men jeg har oplevet at andre folk har det. Jeg har oplevet at ikke se nogen mennesker i en hel dag næsten, at de bare er på gangen. Der var ikke nogen nedenunder, der var ikke nogen fordi alle bare var oppe på deres værelser og var deprimerede. Det kommer… det må være omkring vintertiden og så kører det derfra lige indtil TK begynder.
Interviewer: Hvordan kan lærerne bidrage til at holde humøret og energien oppe for eleverne på Skovbo?
B: De kan få dem udenfor og de kan få dem til at have det sjovt udenfor, og gøre dagen bare bogstaveligtalt lysere. Så det kan være en dårlig dag hvor det er lyst, men det er sådan at man bare bliver lidt mere nedtrykt at kigge udenfor hvor det er kold og helt gråt.
Interviewere: hvad gjorde de sidste år?
B: Øm de… Jeg ved det ikke om der egentlig skete noget der hjalp det var bare sådan, så begyndte der at komme sne og så er det sjovt igen, for så går man udenfor og så kaster man på hinanden og det er hyggelidt, og så er der TK der hjælper! Så jeg ved ikke om man kan gøre noget imod det for det er ikke alle der bliver ramt af det.
Interviewer: bliver lærerne også ramt af det?
B: Det ved jeg ikke. Det kan godt være, det må du spørge dem om.
Interviewere: Hvad syntes du elever kan gøre for at forhindre det?
B: Jamen de kan prøve og komme ned og være sociale også selvom de er nedtrykte. Holde sammen og ligesom lave noget selvom de egentlig bare har lyst til at være under deres dyne. Men jeg tror det kommer til at være bedre i år fordi i år har vi ikke mulighed for at ligge under vores dyne hele dagen og se TikTok på telefonen. Nu er vi nødt til at rent faktisk finde på noget at lave.
Interviewer: Syntes du selv eleverne er gode til at takle det eller har de brug for meget hjælp fra lærerne?
B: Jeg tror noget altså, nogen bliver ikke ramt af det ligesom mig, men jeg tror ikke de har været særlig gode til at takle det. Nej, det tror jeg ikke.